Шаш алу немесе қысқарту (қажылықтың төртінші уәжібі)
Шашты ұстарамен түгелдей алу немесе қайшымен қысқарту – қажылық және умра уәжіптерінің біреуі. Аллаһ Тағала Құран Кәрімде «Одан кейін (шаштарыңды, тырнақтарыңды алып) кірлеріңді кетіріңдер...»,[1] – дейді. Әнас (Алла одан разы болсын) былай деп риуаят жасады: «Пайғамбарымыз (с.а.у.) жәмраға келіп, шайтанға тас лақтырған соң, Минадағы орнына барып құрбан шалды. Одан кейін ұстарашыға «шашымды ал» – деп, алдымен оң жағына, сосын сол жағына ишарат етті. Сосын оны адамдарға бере бастады».[2]Шашты түгелдей ұстарамен алғызу – қайшымен қысқартудан абзал. Әйелдердің шаштарын тақырлап алғызулары мәкрүһ. Шаштарының ұшынан кішкене қысқартса жеткілікті.
Имам Әбу Ханифа және Имам Мұхаммед бойынша, қажылық және умра үшін шашты Харам аумағында[3] алғызу немесе қысқарту – уәжіп. Харам аумағынан басқа жерде алғызып немесе қысқартқан жағдайда жаза ретінде құрбан шалынады.
Шаш алғызудың, қысқартудың мөлшері қанша?
Шаштың төртте бірін тақырлатып алғызып немесе төртте бірінің ұшынан қысқартқан жағдайда, бұл міндет атқарылған болып, ихрамнан шығады.
Шашты алғызу мен қысқартудың басқа қажылық амалдары арасындағы орындалу реті
Пайғамбарымыз (с.а.у.) соңғы қажылығында құрбан айтының алғашқы күні Муздәлифәдан Минаға келіп, Ақаба жәмрасына (Үлкен шайтан тасқа) тас лақтырған соң, құрбанын шалды, сосын шашын алғызды және зиярат тауабын жасады. Міне, сондықтан Имам Әбу Ханифа бойынша тәматтуғ немесе қиран қажылығын ниет еткендердің айттың алғашқы күні Үлкен шайтанға тас лақтырған соң құрбан шалып, сосын шаш алғызып немесе қысқартулары уәжіп. Яғни тәматтуғ және қиран қажылығында Үлкен шайтанға тас лақтыру, құрбан шалу және шаш алдыру, яки қысқарту амалдарын рет-ретімен орындау – уәжіп. Ал, ифрад қажылығында Үлкен шайтанға тас лақтырғаннан кейін шаштарын алғызулары немесе қысқартулары – уәжіп. Бұларды рет-ретімен орындамаса, жаза өтеледі. Зиярат тауабын осы міндеттерді орындағаннан кейін істеу – сүннет. Шайтанға тас лақтыру, құрбан шалу және шаш алғызудан бұрын немесе бұлардың араларында зиярат тауабын істеу сүннетке сай орындалмағаны үшін мәкрүһ, бірақ жаза өтеу керек емес.
Имам Юсуп пен Имам Мұхаммед бойынша, қажылықта шайтанға тас лақтыру, құрбан шалу және шаш алу міндеттерін рет-ретімен орындау уәжіп емес, сүннет. Рет-ретімен орындалмаса да жаза өтелмейді.
Шаш алғызу яки қысқартудан кейін қандай өзгерістер болады?
Шашты алғызу немесе қысқарту арқылы ихрамнан шығады. Ихрамды уақытта харам етілген әтірлену, шаш, сақал бояу сияқты барлық нәрселер қайтадан халал болады. Бірақ әйелімен жақындасу – шашты алғызып немесе қысқартып, зиярат тауабын жасағаннан кейін ғана халал.
Қоштасу (уадағ) тауабы (қажылықтың бесінші уәжібі)
Қоштасу (уадағ) тауабы – қажылықтың соңғы амалы. Алыстан келген қажылардың отандарына қайтпас бұрын ихрамнан шыққан соң қоштасу тауабын жасаулары – уәжіп.
Қоштасу тауабының уәжіптігінің шарттары
1. Қажылықтың басқа міндеттерін атқарған болуы
2. Қажының Әфақи (сырттан келуші) болуы. Миқат шекараларының ішінде Харам аумағында тұратындарға уәжіп емес.
3. Әйелдердің хайыз және нифас болмаулары. Хайыз және нифас күйінде Меккеден қайтқандар үшін қоштасу тауабы міндеттен түседі. Меккеден шықпас бұрын хайыз және нифастан тазаланса, қоштасу тауабын жасау міндеттіліктен түспейді. Умра ғибадатын орындаушыларға қоштасу тауабын жасау уәжіп емес.
Қоштасу тауабын дұрыс орындаудың шарты мен уақыты
Зиярат тауабының жасалған болуы. Зиярат тауабын орындамай тұрып жасалған қоштасу тауабы дұрыс болмайды. Бұл тауапты миқаттан шыққанға дейінгі кез-келген уақытта істей алады. Меккеден шығар кезде қоштасу тауабын жасау – абзал. Бірақ одан да бұрын жасауға болады. Егер бұрын жасалып қойса, Меккеден шығар кезде қайта жасау шарт емес. Қоштасу тауабын жасаған соң Қағбаға барып, намаз оқып, нәпіл тауап жасауға болады. Бұндайда ең соңғы жасаған нәпіл тауабы – қоштасу тауабы ретінде есептелінеді.